#NaszePrawo112 – nasza szybka akcja edukacyjna, jaką przeprowadziliśmy na fanpage’u Fundacji Zdrowie Jest Najważniejsze z okazji Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami, który obchodzimy 3 grudnia każdego roku.
Chcieliśmy zwrócić uwagę na problem ograniczonej dostępności numeru alarmowego 112 dla osób z niepełnosprawnością neurologiczną, które mają spastyczność lub wiotkość, niewyraźną mowę. Jak wtedy taki człowiek może wezwać pomoc w przypadku pożaru, przestępstwa czy innego zagrożenia?
Przez kilka dni realizowaliśmy cykl #NaszePrawo112, który miał przybliżyć m.in. jedno z możliwych rozwiązań w postaci aplikacji. Do dzielenia się swoimi doświadczeniami w tej materii poprosiliśmy Fanki i Fanów naszej strony na Facebooku, których zachęcaliśmy także do udostępniania naszych treści. Nasz apel, jak i cała akcja, spotkały się z bardzo dużym i pozytywnym odzewem.
Inspiracją dla nas był VIII Kongres Osób z Niepełnosprawnościami, gdzie zwrócono na to uwagę, zwłaszcza w kontekście osób g/Głuchych i słabosłyszących. Problem dotyczy jednak szerszej grupy osób z niepełnosprawnościami. Warto dodać, że Kongres był poświęcony dziesiątej rocznicy ratyfikowania przez Polskę Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, której dziewiąty artykuł, zatytułowany Dostępność, w pierwszym punkcie brzmi następująco:
1. Aby umożliwić osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie i pełny udział we wszystkich sferach życia, Państwa Strony podejmą odpowiednie środki w celu zapewnienia osobom niepełnosprawnym, na zasadzie równości z innymi osobami, dostępu do środowiska fizycznego, środków transportu, informacji i komunikacji, w tym technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych, a także do innych urządzeń i usług, powszechnie dostępnych lub powszechnie zapewnianych, zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich. Środki te, obejmujące rozpoznanie i eliminację przeszkód i barier w zakresie dostępności, stosują się między innymi do:
(a) budynków, dróg, transportu oraz innych urządzeń wewnętrznych i zewnętrznych, w tym szkół, mieszkań, instytucji zapewniających opiekę medyczną i miejsc pracy,
(b) informacji, komunikacji i innych usług, w tym usług elektronicznych i służb ratowniczych.
Poświęciliśmy jej osobny wątek naszej kilkudniowej dyskusji. Umożliwia ona wysyłanie zgłoszeń do Centrum Powiadamiania Ratunkowego za pomocą wiadomości tekstowych i piktogramów.
Do zalet tejże aplikacji należy zaliczyć, że:
Za jej wady uznano natomiast:
Oto wnioski, jakie wspólnie z Wami wyciągnęliśmy:
Waszą odpowiedzią na powyższe wnioski były następujące propozycje:
#NaszePrawo112 – krótkie podsumowanie naszej akcji na Facebooku
Białe tło. U góry od lewej napis „trzeci grudnia Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami”, obok niebieskie logo fundacji.
Poniżej na środku napis: „nasz postulat: poprawić dostępność dla OzN do numeru alarmowego 112”. Pod napisem z lewej strony jedna pod drugą rysunkowe pojazdy pogotowia ratunkowego, straży pożarnej i policji. Na prawo od pojazdów rysunek czerwonego telefonu komórkowego z białym napisem 112 i białą ikonką słuchawki telefonu. Obok czerwona dłoń z palcem skierowanym na ekran telefonu komórkowego. Jeszcze dalej po prawej stronie napis: „podsumowujemy dyskusję”, a poniżej obok czarnych strzałek napisy na czerwono: „jakie problemy” oraz „jakie rozwiązania”.
Wykonanie: Fundacja Zdrowie Jest Najważniejsze